Opony
Opony są kluczowym elementem bezpieczeństwa na drodze - to jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią. Opony zużywają się z czasem i rosnącym przebiegiem. Ich stan jest bezpośrednio uzależniony od stanu nawierzchni i stylu jazdy kierowcy.
W przypadku opon należy systematycznie kontrolować dwa czynniki: ciśnienie i głębokość bieżnika (według brytyjskich przepisów minimalna głębokość bieżnika musi wynosić 1,6 mm.
Jeżeli często korzystasz z samochodu, szczególnie w warunkach miejskich, w których bieżnik ściera się szybciej, zgłoś się do jednego z naszych serwisów MOTRIO. Nasi mechanicy obejrzą opony i sprawdzą głębokość bieżnika. Ze względu na bezpieczeństwo jazdy opony należy wymieniać co 40 000 km lub co 5 lat.
Nowe, produkowane w Europie opony Fairway MOTRIO gwarantują bezpieczeństwo jazdy w każdych warunkach pogodowych. Dostępne są w trzech wersjach:
Letnie - Zimowe - Całoroczne
- 49 dostępnych numerów katalogowych
- Są przyjazne dla środowiska: zapewniają niskie zużycie paliwa i niski opór toczenia
- Dostępne w rozmiarach od 13 do 20 cali
Wśród ciekawostek ze świata motoryzacji można znaleźć wiele interesujących informacji na temat opon: w jaki sposób opona wytrzymuje 100-krotność swojej masy bez rozerwania? Dlaczego bieżnik ma rowki? Czy opony zawsze były czarne?
Przedstawiamy 8 interesujących faktów na temat opon, których być może nie znaliście, oraz kilka przydatnych sztuczek, które pozwolą Wam przedłużyć ich żywotność.
SPIS TREŚCI
8 interesujących faktów na temat opon, o których warto wiedzieć
1. Co tak naprawdę utrzymuje samochód na podłożu?
2. Czy opony zawsze były czarne?
3. Dlaczego w bieżniku są rowki?
4. Jak rozpoznać, czy bieżnik jest zużyty?
5. Poprawna pisownia w języku angielskim: „tire” czy „tyre”?
6. Największa opona na świecie
7. Opony artyleryjskie: w 1900 r. nie były przeznaczone wyłącznie dla wojska
8. Lego i opony: co mają ze sobą wspólnego?
Serwisowanie opon: jak przedłużyć ich żywotność
1. Utrzymywanie opon w jak najlepszym stanie
2. Wyważanie kół
3. Zawory do kół
4. Wybór właściwych opon w zależności od pory roku
8 interesujących faktów na temat opon, o których warto wiedzieć
Co tak naprawdę utrzymuje samochód na podłożu?
Przekonanie, że cały ciężar samochodu utrzymywany jest przez same opony, jest błędne: tym, co faktycznie utrzymuje samochód na podłożu, jest powietrze wypełniające opony. Uświadamiamy sobie ten szczegół dopiero po przebiciu opony: bez powietrza opona nie nadaje się do dalszego użytku.
Czy opony zawsze były czarne?
Zdecydowanie nie. Oto jeden z 8 interesujących faktów na temat opon, których być może nie znaliście: początkowo opony były produkowane z naturalnego kauczuku, który ma kolor biały. Materiał ten nie zapewniał jednak odpowiedniej wytrzymałości, w związku z czym w celu poprawy jego właściwości producenci uzupełnili swoje receptury o nowy składnik – sadzę (lub sadzę lampową), pigment składający się z określonych agregatów atomów węgla, otrzymywanych w wyniku niecałkowitego spalania węglowodorów.
Pierwotnie sadza była stosowana tylko w bieżnikach, co sprawiało, że ściany boczne pozostawały białe. Z czasem uznano jednak, że opony całe czarne wyglądają schludniej i bardziej elegancko niż dwukolorowe, w związku z czym producenci całkowicie zrezygnowali z czarno-białej kombinacji kolorystycznej.
Ciekawostka: pomysł zastosowania sadzy w oponach zrodził się w firmie Binney & Smith, będącej również założycielem marki Crayola, znanej przede wszystkim z produkcji kredek.
Dlaczego w bieżniku są rowki?
Zadaniem rowków jest zwiększenie tarcia na asfalcie, co ma bezpośredni wpływ na wielkość przyspieszenia i drogę hamowania. Istotną rolę odgrywa również ich „faktura” – na mokrej nawierzchni warstwa wody, która tworzy się między oponą a podłożem, znacznie zmniejsza przyczepność. Zadaniem rowków jest odprowadzanie nagromadzonej wody, co zapobiega efektowi aquaplaningu.
Jak rozpoznać, czy bieżnik jest zużyty?
Właśnie dzięki rowkom: wysokość bieżnika możemy sprawdzić za pomocą umieszczanego w rowkach miernika głębokości bieżnika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pojazd nie może być wyposażony w opony o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, mierzone w dowolnym punkcie.
Poprawna pisownia w języku angielskim: „tire” czy „tyre”?
Pora na kolejny z 8 interesujących faktów na temat opon. Chociaż wiele części samochodowych ma zupełnie inne nazwy po obu stronach Atlantyku, np. boot/trunk (bagażnik) czy bonnet/hood (maska), słowo opona wymawia się dokładnie tak samo zarówno w brytyjskim, jak i amerykańskim angielskim.
Brytyjczycy zachowali drobną różnicę w pisowni pochodzącą najprawdopodobniej z XV lub XVI wieku, która przypuszczalnie wywodzi się od słowa „attyre", oznaczającego konieczność „odziania” koła w celu zwiększenia przyczepności samochodu.
Natomiast Amerykanie ze swoim zamiłowaniem do upraszczania rzeczy, postawili na pisownię zgodną z wymową. Słowo „tyre" jest używane w Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz w większości obecnych i byłych krajów Wspólnoty Narodów. Tak więc to, czy zdecydujesz się napisać „tyre” czy „tire”, zależy wyłącznie od tego, po której stronie oceanu się znajdujesz.
Największa opona na świecie
Czy uwierzysz, jeśli powiemy Ci, że istnieje monstrualnej wielkości opona, która waży 12 ton i mierzy 243 metry wysokości?
Nie, to nie jest fake news ani opona samochodu giganta. Największa opona na świecie naprawdę istnieje i znajduje się w Allen Park w stanie Michigan w USA. Nazwano ją „Gigantyczną oponą" (patrz wyżej) ze względu na jej „skromne" rozmiary i zaprezentowano szerokiej publiczności podczas Targów Światowych w 1965 r. jako diabelski młyn.
Opony artyleryjskie: w 1900 r. nie były przeznaczone wyłącznie dla wojska
Masz absolutną rację, jeszcze sto lat temu pierwsze samochody były wyposażone w tak zwane „koła artyleryjskie", które miały taką samą piastę jak koła armatnie. Opony były na stałe przymocowane do koła i nie można ich było zdjąć z piasty. To sprawiało, że wymiana opon była, najdelikatniej mówiąc, kosztowna i skomplikowana!
Lego i opony: co mają ze sobą wspólnego?
Ostatni z 8 interesujących faktów na temat opon na pewno Cię zaskoczy. Na świecie jest wielu producentów opon, ale tylko niektórym z nich udało się zaistnieć na globalnym rynku. Na tej niezwykle długiej liście wyróżnia się jednak jedna marka, która od lat funkcjonuje w powszechnej świadomości, kojarząc się z zupełnie innym rodzajem produktu. To Lego. Ten znany duński producent kolorowych klocków rozpoczął swoją przygodę z oponami jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku, a z czasem znalazł się w światowej czołówce producentów opon!
Serwisowanie opon: jak przedłużyć ich żywotność
Zostawmy już klocki Lego, kredki i opony armatnie i zastanówmy się, w jaki sposób możemy wydłużyć żywotność opon?
Kiedy zostały wyprodukowane nasze opony? Jak często należy je wymieniać? W jaki sposób można się zorientować, że pojawił się problem? Gdzie można znaleźć prawidłowe wartości ciśnienia, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku?
To tylko niektóre z pytań, na które trudno znaleźć odpowiedź nawet bardziej doświadczonym kierowcom.
Opony są ważnym elementem wyposażenia samochodu, a od ich stanu zależy bezpieczeństwo na drodze, zużycie paliwa i osiągi samochodu. Co więcej, w przypadku nadmiernego zużycia bieżnika, kierowca ryzykuje mandatem, a w skrajnych przypadkach nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.
Niektóre kontrole można przeprowadzić samodzielnie: aby sprawdzić wiek opony wystarczy na przykład sprawdzić datę produkcji, która umieszczona jest na bocznej ścianie opony i składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji (np.: 1417 oznacza oponę wyprodukowaną w 14. tygodniu 2017 r.).
Kontrola ciśnienia w oponach i grubości bieżnika, o których już wspomnieliśmy, to również proste czynności, które każdy kierowca może wykonać samodzielnie.
Aby zmierzyć stopień zużycia opon, wystarczy wziąć monetę o nominale 1 euro w przypadku opon letnich i 2 euro w przypadku opon zimowych. W obydwu przypadkach złote obramowanie monety nie może wystawać poza obrys bieżnika.
Taką samą szybką kontrolę można przeprowadzić, patrząc na znajdujące się w rowkach opony specjalne znaczniki. Regularna kontrola wzrokowa opon umożliwi wykrycie wszelkich nieprawidłowości, takich jak przecięcia lub wybrzuszenia spowodowane wjechaniem w dziurę o ostrych krawędziach lub uderzeniem o krawężnik w trakcie manewrowania. W takich przypadkach jedynym zalecanym rozwiązaniem jest wymiana opon (wymiana obydwu opon znajdujących się na tej samej osi).
Możliwe jest jednak ograniczenie zużycia opon. Jak to zrobić? Poprzez regularne przeglądy i odpowiednie serwisowanie.
A przede wszystkim, stosując się do kilku przydatnych wskazówek: przyjrzyjmy się im bliżej.
Utrzymywanie opon w jak najlepszym stanie
Dla wykrycia pewnych podstawowych problemów, o których już wspominaliśmy wystarczająca jest regularna kontrola pojazdu, nawet tylko wzrokowa. Po pierwsze, ciśnienie w oponach: niższe ciśnienie niż wymagane nie tylko znacznie zwiększa zużycie paliwa i przyspiesza proces zużywania się opon, ale także zagraża bezpieczeństwu osób podróżujących samochodem. Niezbędne jest również regularne sprawdzanie wyważenia kół, w celu zapewnienia równomiernego obciążenia wszystkich opon. W tym przypadku niezbędna jest pomoc specjalisty. W powyższym kontekście, jednym ze sposobów na ograniczenie zużycia bieżnika i poprawę długowieczności opon jest ich regularne rotowanie, czyli zamiana ogumienia miejscami // czyli przekładanie opon między osiami.
Ważny jest również styl jazdy: gwałtowne hamowanie, nadmierna prędkość, jazda z dużą prędkością w zakrętach i na rondzie, zbyt gwałtowne przyspieszanie powodują szybkie zużycie opon.
Zbieżność kół
Wyważenie kół należy sprawdzać i ewentualnie korygować co minimum 10 000 km w przypadku normalnego użytkowania pojazdu oraz co 5 000 km w przypadku samochodów sportowych. Pierwszą kontrolę zbieżności kół można przeprowadzić całkowicie samodzielnie: wystarczy zdjąć ręce z kierownicy i przejechać kilkadziesiąt metrów po prostej i płaskiej drodze, sprawdzając, czy pojazd porusza się po linii prostej. „Ściąganie” samochodu oznacza konieczność jak najszybszego skontaktowania się ze specjalistą.
Zawory do kół
Wraz z oponami należy wymienić także zawory. Podczas jazdy są one poddawane znacznym obciążeniom, które w dłuższej perspektywie mogą spowodować ich uszkodzenie. Aby zapobiec ewentualnym problemom, należy regularnie sprawdzać ich stan.
Wybór właściwych opon w zależności od pory roku
Jazda na oponach zimowych latem powoduje gwałtowne zwiększenie zużycia paliwa i może prowadzić do szybszego zużywania się bieżnika. Z tego względu tak istotne jest używanie opon odpowiednich do pory roku. Zwykle zaleca się ich wymianę dwa razy w roku. Jeśli nie jest to możliwe, dobrym rozwiązaniem jest wybór opon całorocznych.
Jazda na oponach letnich zimą również wiąże się z dużym ryzykiem, gdyż grozi utratą przyczepności. Co więcej, opona letnia używana w trakcie mroźnej zimy może bardzo szybko ulec uszkodzeniu. Opony letnie nie są przystosowane do jazdy w niskiej temperaturze ze względu na zastosowaną w nich mieszankę – pod wpływem niskiej temperatury bieżnik opony staje się sztywny i traci swoje oryginalne parametry, co nie tylko zmniejsza przyczepność, ale także naraża oponę na ryzyko rozerwania i łuszczenia się.
W takich sytuacjach może nawet dojść do unieważnienia gwarancji – używanie niewłaściwego ogumienia może zostać potraktowane jako równoznaczne z niewłaściwym użytkowaniem pojazdu, co oznacza, że wszelkie ewentualne uszkodzenia nie będą objęte gwarancją. Do uszkodzenia bieżnika może dojść również gdy nie ma śniegu, wystarczy że temperatura na zewnątrz będzie bardzo niska.
Trzeba również pamiętać, że chociaż do utraty przyczepności dochodzi najczęściej w warunkach zaśnieżonej nawierzchni, podobne skutki może mieć jazda na śliskiej nawierzchni podczas deszczu.
Podsumowując, opony są kluczowym elementem pojazdu z punktu widzenia bezpieczeństwa. Należy o nie odpowiednio dbać i regularnie sprawdzać ich stan.
WSKAZÓWKI I PORADY MOTRIO
OPONY
Opony odgrywają kluczową rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa za kierownicą, ponieważ stanowią jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Ulegają stopniowemu zużyciu wraz z upływem czasu i przejechanymi kilometrami. Na ich stan mają również wpływ warunki nawierzchni oraz indywidualny styl jazdy każdego kierowcy.
NASZA RADA
Należy regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz głębokość bieżnika. Przewidziana przez europejskie przepisy wartość graniczna wysokości bieżnika, przy której opona musi zostać wymieniona wynosi 1,6 mm.
Jeżeli często korzystasz z samochodu, a dodatkowo użytkujesz go w mieście, gdzie następuje przyspieszona degradacja opon, odwiedź jeden z punktów MOTRIO, gdzie nasi specjaliści przeprowadzą kontrolę wzrokową opon i sprawdzą głębokość bieżnika. Aby opony były bezpieczne należy je wymieniać co 40 000 km lub co 5 lat.
Nowa opona Fairway MOTRIO jest produkowana w Europie, zapewnia bezpieczną jazdę w każdych warunkach pogodowych i jest dostępna w trzech wersjach:
Letnia - Zimowa - Całoroczna
Główne cechy opony Fairway MOTRIO:
· 51 dostępnych numerów katalogowych
- Przyjazna dla środowiska: niskie zużycie paliwa i niskie opory toczenia
- Średnica felgi: od 13 do 20 cali,
Umów się na wizytę w najbliższym serwisie MOTRIO, wystarczy kilka kliknięć!