MOTRIO: BLOG

Przeglądy Twojego auta - porady i nowości.
article image
PRZYDATNE TRIKI I PORADY DLA POSIADACZY SAMOCHODÓW

Zaparowane szyby, śnieg, brudne reflektory, zalane drogi. Jest wiele wyzwań, z którymi przychodzi się zmierzyć każdemu kierowcy i posiadaczowi samochodu. Wiedza o tym, jak zachować się w określonej sytuacji, jakich sztuczek i strategii użyć, a nawet znajomość ciekawostek na temat samochodów, często może naprawdę wiele zmienić.

Tutaj znajdziesz proste i przydatne sztuczki, wybrane ciekawostki oraz kilka pomysłowych i mało znanych porad, które pomogą ograniczyć stres, zmniejszyć wydatki i sprawią, że wrażenia z jazdy będą jeszcze bardziej przyjemne.


SPIS TREŚCI


Ciekawostki o samochodach: śnieg i lód: jak się zachować?

Ciekawostki o samochodach: zalane drogi, jak sobie poradzić?

Ciekawostki o samochodach: płyn do mycia naczyń doskonale sprawdzi się do szyb samochodowych...

... a pasta do zębów nada się do reflektorów!


Ciekawostki o samochodach: jak samodzielnie usunąć rysy lub odpryski na przedniej szybie

Przydatne triki i ciekawostki na temat samochodów, o których możesz nie wiedzieć


Ciekawostki o samochodach, o których każdy szanujący się kierowca powinien wiedzieć: śnieg i lód: jak się zachować?


Grad, deszcz, wiatr i śnieg mogą być niebezpieczne nawet dla najbardziej doświadczonych kierowców: trzeba wiedzieć, jak radzić sobie w takich sytuacjach, aby uniknąć potencjalnych problemów, i co najważniejsze, wyeliminować ryzyko wypadku.

W pierwszej kolejności należy na pewno sprawdzić sprawność hamulców i instalacji elektrycznej. Jest jeszcze jeden mały trik, który zapewni sprawne działanie wycieraczek przedniej szyby – podniesienie piór wycieraczek do góry przed zostawieniem auta na parkingu to najprostsza sztuczka, która pomoże zapobiec gromadzeniu się na nich śniegu lub lodu, zapobiegając utwardzeniu się gumy i przymarzaniu wycieraczek do przedniej szyby. Dodatkowo należy zwrócić uwagę, aby nigdy nie uruchamiać wycieraczek przed dokładnym usunięciem z nich śniegu i lodu. Zaleca się również wyregulowanie dyszy spryskiwaczy.

Ponadto, jeżeli na zewnątrz utrzymują się temperatury poniżej zera, zaleca się stosowanie zimowego płynu do spryskiwaczy, który zapobiega zamarzaniu płynu w zbiorniku i przewodach oraz oblodzeniu dysz.

Warto jest zapamiętać kilka przydatnych trików, które zawsze sprawdzają się w takich sytuacjach – zawsze staraj się zaparkować swój samochód tak, by był skierowany maską w kierunku wschodnim. Taki manewr sprawi, że ciepło wschodzącego słońca nieco roztopi zalegający śnieg i lód.

Na koniec warto wspomnieć o nieocenionych akcesoriach, które każdy kierowca powinien mieć ze sobą zawsze w samochodzie, na przykład: rękawice termiczne do zakładania łańcuchów śniegowych, skrobaczkę do usuwania lodu z przedniej szyby, a także podręczną łopatę do odśnieżania drogi w razie potrzeby.


Ciekawostki o samochodach: zalane drogi, jak sobie poradzić?

W temacie ciekawostek na temat samochodów nie sposób nie wspomnieć o zachodzących na naszych oczach zmianach klimatu, które mają istotny wpływ na wzrost dynamiki zachodzących zjawisk pogodowych, czego rezultatem są między innymi gwałtowne opady i powodzie opadowe. Ryzyko gwałtownych opadów deszczu skutkujących zalaniem dróg i ulic staje się coraz bardziej odczuwalne, zwłaszcza w niektórych regionach świata. Jazda samochodem w takich warunkach wymaga zachowania pewnych podstawowych środków ostrożności z myślą o bezpieczeństwie własnym i osób z nami podróżujących.


W przypadku gdy droga jest zalana należy natychmiast zawrócić, o ile jest to możliwe. W przeciwnym wypadku, należy bezzwłocznie zatrzymać samochód i samemu udać się w bezpieczne miejsce.

W przypadku gwałtownych zjawisk pogodowych ważne jest słuchanie na bieżąco podawanych przez radio komunikatów o ruchu drogowym, omijanie tras wiodących przez mosty, wiadukty, czy tunele, dostosowanie prędkości do panujących warunków i unikanie gwałtownego hamowania, co powinno uchronić nas przed zjawiskiem aquaplaningu. Gdyby poziom wody jeszcze bardziej się podniósł, warto odblokować drzwi i otworzyć okna, aby w razie potrzeby zapewnić sobie możliwość łatwego wydostania się z samochodu.


Zaparowana przednia szyba stanowi również poważny problem, który może pojawić się podczas jazdy, ograniczając widoczność i stwarzając realne zagrożenie. Znamy doskonały sposób, który sprawi, że zaparowane szyby będą tylko wspomnieniem – wystarczy stara skarpeta i czysty silikonowy żwirek dla kotów (tak, dobrze zrozumiałeś!). Należy wsypać żwirek do skarpety i zawiązać, a następnie włożyć zawiniątko do innej skarpety i ponownie zawiązać. Taki pochłaniacz wilgoci umieść na desce rozdzielczej, tak aby nie przeszkadzał Ci podczas jazdy, a zaparowana szyba nie będzie już Twoim problemem.


Płyn do mycia naczyń doskonale sprawdzi się w przypadku szyb samochodowych...

Pora na informację, która może Cię zaskoczyć – zwykły płyn do mycia naczyń doskonale się sprawdzi przy zmiękczaniu i usuwaniu osadzającego się na szybach samochodowych brudu. W razie potrzeby wystarczy przetrzeć je ściereczką z ciepłą wodą i dodatkiem płynu do mycia naczyń, a następnie zastosować tradycyjne środki antystatyczne do mycia szyb.


... a pasta do zębów w przypadku reflektorów!


Jeśli akurat nie masz pod ręką specjalistycznych środków, a reflektory w Twoim samochodzie pokrywa gruba warstwa brudu (tłuste zanieczyszczenia i zaschnięte owady), możesz bezpiecznie wyczyścić je za pomocą niedrogiej pasty do zębów. W jaki sposób? Nakładając pastę na powierzchnię kloszy reflektorów za pomocą miękkiej szczoteczki, pozostawiając na kilka minut, a następnie spłukując dużą ilością wody.


Ciekawostki o samochodach: jak samodzielnie usunąć rysy lub odpryski na przedniej szybie


Jeśli zauważysz drobny odprysk na przedniej szybie, należy jak najszybciej go naprawić, aby nie dopuścić do jego powiększenia się. Jazda z pękniętą szybą jest niebezpieczna, gdyż nawet niewielkie uderzenie lub dziura na drodze mogą spowodować całkowite rozbicie szyby. W takiej sytuacji zaleca się oczywiście kontakt z serwisem . Jeśli odprysk bądź rysa są naprawdę niewielkie, można pokusić się o przeprowadzenie samodzielnej naprawy, korzystając ze sprawdzonych domowych sposobów. Do usunięcia lub przynajmniej spłycenia małej i cienkiej rysy można użyć pasty do zębów (znowu!), jeśli natomiast rysa jest nieco większa, można zastosować bezbarwny lakier do paznokci: po dokładnym oczyszczeniu szyby i pozostawieniu jej do wyschnięcia wystarczy nanieść cienką warstwę lakieru do paznokci wzdłuż rysy. Po wyschnięciu należy usunąć nadmiar lakieru przy użyciu drobnego papieru ściernego.


Przydatne triki i ciekawostki na temat samochodów, o których możesz nie wiedzieć

Dzięki kolejnej sztuczce, o której powinien wiedzieć każdy posiadacz samochodu, da się szybko i skutecznie zadbać o przyjemny zapach w kabinie pojazdu bez korzystania z tradycyjnych odświeżaczy powietrza, które często mają zbyt intensywny, a nawet drażniący zapach.

Wystarczy umieścić chusteczki zapachowe w dyszach klimatyzacji przed jej włączeniem, a świeży zapach rozniesie się we wnętrzu samochodu w ciągu kilku minut.


Pora na ostatnią ciekawostkę na temat samochodów, która być może Cię zainteresuje. W skrajnie niskich temperaturach zostawiony na noc na zewnątrz samochód nazajutrz rano może być pokryty cienką warstwą lodu.

Problem pojawi się, gdy lód zablokuje drzwi i mechanizm centralnego zamka, co w niskich temperaturach nie jest rzadkością.

Idealnym rozwiązaniem byłoby otwarcie drzwi kluczykiem, ale czynność ta może okazać się niemożliwa ze względu na zamarznięty zamek. W takich przypadkach istnieje inny prosty i sprawdzony sposób – należy rozpylić odrobinę alkoholu lub środka dezynfekującego bezpośrednio na zamek i na kluczyk. Alkohol – który znajduje się także w sprayach i żelach dezynfekujących – roztopi lód w ciągu kilku sekund.


Umów się na wizytę w najbliższym serwisie MOTRIO, wystarczy kilka kliknięć!

article image
JAKIE SĄ NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY WYPADKÓW DROGOWYCH?

Jazda samochodem zawsze niesie ze sobą potencjalne ryzyko. Ze względu na występujące zagrożenia za kierownicą należy zachować ostrożność i odpowiedni poziom koncentracji. Zdarzają się oczywiście przypadki, kiedy to nie wystarcza, a uniknięcie wypadku drogowego jest po prostu niemożliwe. Jednakże, jako kierowca możesz mieć swój wkład w zmniejszenie liczby wypadków na drogach. W jaki sposób? Przestrzegając kilku prostych zasad, a przede wszystkim znając najczęstsze przyczyny wypadków drogowych.


SPIS TREŚCI

Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych

- Korzystanie ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu

- Przysypianie za kierownicą

- Prowadzenie pod wpływem alkoholu i narkotyków

- Nadmierna prędkość

- Warunki pogodowe

- Zły stan techniczny pojazdu


Najczęstsze przyczyny wypadków drogowych

W jakich sytuacjach najczęściej dochodzi do wypadków drogowych? Poniżej zamieściliśmy listę najczęściej występujących przypadków, które pomogą Ci lepiej zrozumieć, które zachowania za kierownicą są niebezpieczne i jak można zapobiec wypadkom na drodze.


Korzystanie ze smartfona podczas prowadzenia pojazdu

Jedną z częstszych przyczyn wypadków samochodowych, co nie jest specjalnie zaskakujące, jest korzystanie ze smartfona podczas jazdy. Zbyt często widuje się kierowców, których uwagę rozprasza telefon komórkowy – kierowcy wpatrujący się w ekran smartfona zamiast patrzenia na drogę lub trzymający telefon w jednym ręku, skupieni na prowadzeniu rozmowy, a nie na prowadzeniu pojazdu. Niestety, pokusa spojrzenia na ekran telefonu komórkowego, chociażby w celu sprawdzenia wiadomości, okazuje się być jedną z najczęstszych przyczyn wypadków za kierownicą (ale także wysokich mandatów, a w konsekwencji otrzymania przez kierowcę punktów karnych). Aby uzmysłowić sobie, jak niebezpiecznym nawykiem jest korzystanie z telefonu komórkowego za kierownicą, wystarczy uświadomić sobie jeden fakt: zatrzymanie przez trzy sekundy wzroku na ekranie smartfona podczas jazdy autostradą z prędkością 130 km na godzinę jest równoznaczne z przejechaniem stu metrów z zamkniętymi oczami.


Przysypianie za kierownicą

Sen za kierownicą jest jednym z najpoważniejszych i najbardziej podstępnych wrogów każdego kierowcy – może przyjść nagle i niespodziewanie, wyłączając świadomość kierowcy i powodując często bardzo poważne konsekwencje. Niektórzy siadają za kierownicą nie czując się wystarczająco wypoczęci lub bezpośrednio po szczególnie obfitym i ciężkim posiłku. Zmęczenie i senność są przyczyną dużej liczby wypadków drogowych każdego dnia. Należy oczywiście pamiętać, aby prowadząc samochód zawsze zachować maksymalny poziom skupienia i koncentracji oraz wsiadać za kierownicę wypoczętym i wyspanym. Ponadto, zwłaszcza podczas dłuższych podróży, należy robić regularne przerwy na odpoczynek oraz bezwzględnie jak najszybciej przerwać jazdę i zatrzymać się w przypadku pojawienia się pierwszych objawów senności takich jak „piasek” pod powiekami i „klejące się” powieki.


Prowadzenie pod wpływem alkoholu i narkotyków

Używanie i nadużywanie alkoholu lub środków odurzających jest nadal jedną z najczęstszych przyczyn wypadków drogowych: oba te czynniki mogą – nawet w znacznym stopniu – zaburzać jasność myślenia kierowcy. Dlatego w ostatnich latach zintensyfikowano kontrole i zaostrzono kary pieniężne dla osób prowadzących pojazdy pod wpływem. Mimo to alkohol i środki odurzające nadal stanowią jedną z głównych przyczyn wypadków drogowych, w tym również tych najbardziej tragicznych w skutkach.


Nadmierna prędkość

Jazda z nadmierną prędkością i nieprzestrzeganie ograniczeń prędkości wpływa na wydłużenie drogi hamowania, a w rezultacie w znacznym stopniu utrudnia zachowanie możliwości pełnego panowania nad pojazdem. Co więcej, jadąc z dużą prędkością, kierowca ryzykuje, że nie zdąży zahamować i na czas bezpiecznie ominąć przeszkody na drodze. Przekroczenie prędkości może być również dotkliwe dla naszego portfela – mandaty mogą naprawdę słono kosztować.


Warunki pogodowe

Często pogoda nie jest najlepszym przyjacielem kierowcy. Czasem wręcz okazuje się niebezpieczną pułapką, która prowadzi do poważnych wypadków drogowych. Mgła, deszcz, silny wiatr, ośnieżone i oblodzone drogi to wszystko warunki, które stanowią potencjalne zagrożenie dla uczestników ruchu drogowego. Jazda w trudnych warunkach pogodowych, przy ograniczonej widoczności i wydłużonej drodze hamowania wymaga zachowania maksymalnej ostrożności, a czasem nawet zatrzymania się w razie potrzeby, gdyż w takich sytuacjach nie trudno o utratę kontroli nad pojazdem.


Zły stan techniczny pojazdu

Częstą przyczyną wypadków drogowych jest niewłaściwy stan techniczny pojazdu. Zużyte opony, wyeksploatowane hamulce, niewykryte usterki mogą stanowić poważny problem i zagrożenie dla bezpieczeństwa. Dlatego należy zawsze przestrzegać terminów przeglądów okresowych, a gdy tylko pojawią się jakiekolwiek wątpliwości co do sprawności pojazdu, należy bezzwłocznie zgłosić się do serwisu w celu przeprowadzenia szczegółowych kontroli.


WSKAZÓWKI I PORADY MOTRIO


Zaleca się wykonywanie regularnych przeglądów technicznych pojazdu. W ten sposób można nie tylko mieć pewność, że samochód jest sprawny i bezpieczny, ale także przedłużyć jego żywotność. Warsztaty MOTRIO świadczą usługi w zakresie przeglądów technicznych dla 100% samochodów poruszających się po drogach. W naszych warsztatach znajdziesz również oleje marki MOTRIO do samochodów użytkowych i lekkich pojazdów dostawczych, do najnowszych generacji silników wysokoprężnych i benzynowych, w tym wyposażonych w filtry cząstek stałych oraz do samochodów z układem wtrysku bezpośredniego lub pośredniego.


Umów się na wizytę w najbliższym serwisie MOTRIO, wystarczy kilka kliknięć!

article image
8 INTERESUJĄCYCH FAKTÓW NA TEMAT OPON ORAZ WSKAZÓWKI, KTÓRE POZWOLĄ PRZEDŁUŻYĆ ICH ŻYWOTNOŚĆ

Wśród ciekawostek ze świata motoryzacji można znaleźć wiele interesujących informacji na temat opon: w jaki sposób opona wytrzymuje 100-krotność swojej masy bez rozerwania? Dlaczego bieżnik ma rowki? Czy opony zawsze były czarne?

Przedstawiamy 8 interesujących faktów na temat opon, których być może nie znaliście, oraz kilka przydatnych sztuczek, które pozwolą Wam przedłużyć ich żywotność.


SPIS TREŚCI

8 interesujących faktów na temat opon, o których warto wiedzieć

1. Co tak naprawdę utrzymuje samochód na podłożu?

2. Czy opony zawsze były czarne?

3. Dlaczego w bieżniku są rowki?

4. Jak rozpoznać, czy bieżnik jest zużyty?

5. Poprawna pisownia w języku angielskim: „tire” czy „tyre”?

6. Największa opona na świecie

7. Opony artyleryjskie: w 1900 r. nie były przeznaczone wyłącznie dla wojska

8. Lego i opony: co mają ze sobą wspólnego?


Serwisowanie opon: jak przedłużyć ich żywotność

1. Utrzymywanie opon w jak najlepszym stanie

2. Wyważanie kół

3. Zawory do kół

4. Wybór właściwych opon w zależności od pory roku


8 interesujących faktów na temat opon, o których warto wiedzieć


Co tak naprawdę utrzymuje samochód na podłożu?

Przekonanie, że cały ciężar samochodu utrzymywany jest przez same opony, jest błędne: tym, co faktycznie utrzymuje samochód na podłożu, jest powietrze wypełniające opony. Uświadamiamy sobie ten szczegół dopiero po przebiciu opony: bez powietrza opona nie nadaje się do dalszego użytku.


Czy opony zawsze były czarne?

Zdecydowanie nie. Oto jeden z 8 interesujących faktów na temat opon, których być może nie znaliście: początkowo opony były produkowane z naturalnego kauczuku, który ma kolor biały. Materiał ten nie zapewniał jednak odpowiedniej wytrzymałości, w związku z czym w celu poprawy jego właściwości producenci uzupełnili swoje receptury o nowy składnik – sadzę (lub sadzę lampową), pigment składający się z określonych agregatów atomów węgla, otrzymywanych w wyniku niecałkowitego spalania węglowodorów.

Pierwotnie sadza była stosowana tylko w bieżnikach, co sprawiało, że ściany boczne pozostawały białe. Z czasem uznano jednak, że opony całe czarne wyglądają schludniej i bardziej elegancko niż dwukolorowe, w związku z czym producenci całkowicie zrezygnowali z czarno-białej kombinacji kolorystycznej.

Ciekawostka: pomysł zastosowania sadzy w oponach zrodził się w firmie Binney & Smith, będącej również założycielem marki Crayola, znanej przede wszystkim z produkcji kredek.


Dlaczego w bieżniku są rowki?

Zadaniem rowków jest zwiększenie tarcia na asfalcie, co ma bezpośredni wpływ na wielkość przyspieszenia i drogę hamowania. Istotną rolę odgrywa również ich „faktura” – na mokrej nawierzchni warstwa wody, która tworzy się między oponą a podłożem, znacznie zmniejsza przyczepność. Zadaniem rowków jest odprowadzanie nagromadzonej wody, co zapobiega efektowi aquaplaningu.


Jak rozpoznać, czy bieżnik jest zużyty?

Właśnie dzięki rowkom: wysokość bieżnika możemy sprawdzić za pomocą umieszczanego w rowkach miernika głębokości bieżnika. Zgodnie z obowiązującymi przepisami pojazd nie może być wyposażony w opony o głębokości rzeźby bieżnika mniejszej niż 1,6 mm, mierzone w dowolnym punkcie.


Poprawna pisownia w języku angielskim: „tire” czy „tyre”?

Pora na kolejny z 8 interesujących faktów na temat opon. Chociaż wiele części samochodowych ma zupełnie inne nazwy po obu stronach Atlantyku, np. boot/trunk (bagażnik) czy bonnet/hood (maska), słowo opona wymawia się dokładnie tak samo zarówno w brytyjskim, jak i amerykańskim angielskim.

Brytyjczycy zachowali drobną różnicę w pisowni pochodzącą najprawdopodobniej z XV lub XVI wieku, która przypuszczalnie wywodzi się od słowa „attyre", oznaczającego konieczność „odziania” koła w celu zwiększenia przyczepności samochodu.

Natomiast Amerykanie ze swoim zamiłowaniem do upraszczania rzeczy, postawili na pisownię zgodną z wymową. Słowo „tyre" jest używane w Wielkiej Brytanii, Irlandii oraz w większości obecnych i byłych krajów Wspólnoty Narodów. Tak więc to, czy zdecydujesz się napisać „tyre” czy „tire”, zależy wyłącznie od tego, po której stronie oceanu się znajdujesz.


Największa opona na świecie

Czy uwierzysz, jeśli powiemy Ci, że istnieje monstrualnej wielkości opona, która waży 12 ton i mierzy 243 metry wysokości?

Nie, to nie jest fake news ani opona samochodu giganta. Największa opona na świecie naprawdę istnieje i znajduje się w Allen Park w stanie Michigan w USA. Nazwano ją „Gigantyczną oponą" (patrz wyżej) ze względu na jej „skromne" rozmiary i zaprezentowano szerokiej publiczności podczas Targów Światowych w 1965 r. jako diabelski młyn.


Opony artyleryjskie: w 1900 r. nie były przeznaczone wyłącznie dla wojska

Masz absolutną rację, jeszcze sto lat temu pierwsze samochody były wyposażone w tak zwane „koła artyleryjskie", które miały taką samą piastę jak koła armatnie. Opony były na stałe przymocowane do koła i nie można ich było zdjąć z piasty. To sprawiało, że wymiana opon była, najdelikatniej mówiąc, kosztowna i skomplikowana!


Lego i opony: co mają ze sobą wspólnego?

Ostatni z 8 interesujących faktów na temat opon na pewno Cię zaskoczy. Na świecie jest wielu producentów opon, ale tylko niektórym z nich udało się zaistnieć na globalnym rynku. Na tej niezwykle długiej liście wyróżnia się jednak jedna marka, która od lat funkcjonuje w powszechnej świadomości, kojarząc się z zupełnie innym rodzajem produktu. To Lego. Ten znany duński producent kolorowych klocków rozpoczął swoją przygodę z oponami jeszcze w latach 60. ubiegłego wieku, a z czasem znalazł się w światowej czołówce producentów opon!


Serwisowanie opon: jak przedłużyć ich żywotność

Zostawmy już klocki Lego, kredki i opony armatnie i zastanówmy się, w jaki sposób możemy wydłużyć żywotność opon?

Kiedy zostały wyprodukowane nasze opony? Jak często należy je wymieniać? W jaki sposób można się zorientować, że pojawił się problem? Gdzie można znaleźć prawidłowe wartości ciśnienia, aby upewnić się, że wszystko jest w porządku?

To tylko niektóre z pytań, na które trudno znaleźć odpowiedź nawet bardziej doświadczonym kierowcom.

Opony są ważnym elementem wyposażenia samochodu, a od ich stanu zależy bezpieczeństwo na drodze, zużycie paliwa i osiągi samochodu. Co więcej, w przypadku nadmiernego zużycia bieżnika, kierowca ryzykuje mandatem, a w skrajnych przypadkach nawet zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu.

Niektóre kontrole można przeprowadzić samodzielnie: aby sprawdzić wiek opony wystarczy na przykład sprawdzić datę produkcji, która umieszczona jest na bocznej ścianie opony i składa się z czterech cyfr. Pierwsze dwie cyfry oznaczają tydzień, a dwie ostatnie rok produkcji (np.: 1417 oznacza oponę wyprodukowaną w 14. tygodniu 2017 r.).

Kontrola ciśnienia w oponach i grubości bieżnika, o których już wspomnieliśmy, to również proste czynności, które każdy kierowca może wykonać samodzielnie.

Aby zmierzyć stopień zużycia opon, wystarczy wziąć monetę o nominale 1 euro w przypadku opon letnich i 2 euro w przypadku opon zimowych. W obydwu przypadkach złote obramowanie monety nie może wystawać poza obrys bieżnika.

Taką samą szybką kontrolę można przeprowadzić, patrząc na znajdujące się w rowkach opony specjalne znaczniki. Regularna kontrola wzrokowa opon umożliwi wykrycie wszelkich nieprawidłowości, takich jak przecięcia lub wybrzuszenia spowodowane wjechaniem w dziurę o ostrych krawędziach lub uderzeniem o krawężnik w trakcie manewrowania. W takich przypadkach jedynym zalecanym rozwiązaniem jest wymiana opon (wymiana obydwu opon znajdujących się na tej samej osi).

Możliwe jest jednak ograniczenie zużycia opon. Jak to zrobić? Poprzez regularne przeglądy i odpowiednie serwisowanie.

A przede wszystkim, stosując się do kilku przydatnych wskazówek: przyjrzyjmy się im bliżej.


Utrzymywanie opon w jak najlepszym stanie

Dla wykrycia pewnych podstawowych problemów, o których już wspominaliśmy wystarczająca jest regularna kontrola pojazdu, nawet tylko wzrokowa. Po pierwsze, ciśnienie w oponach: niższe ciśnienie niż wymagane nie tylko znacznie zwiększa zużycie paliwa i przyspiesza proces zużywania się opon, ale także zagraża bezpieczeństwu osób podróżujących samochodem. Niezbędne jest również regularne sprawdzanie wyważenia kół, w celu zapewnienia równomiernego obciążenia wszystkich opon. W tym przypadku niezbędna jest pomoc specjalisty. W powyższym kontekście, jednym ze sposobów na ograniczenie zużycia bieżnika i poprawę długowieczności opon jest ich regularne rotowanie, czyli zamiana ogumienia miejscami // czyli przekładanie opon między osiami.

Ważny jest również styl jazdy: gwałtowne hamowanie, nadmierna prędkość, jazda z dużą prędkością w zakrętach i na rondzie, zbyt gwałtowne przyspieszanie powodują szybkie zużycie opon.


Zbieżność kół

Wyważenie kół należy sprawdzać i ewentualnie korygować co minimum 10 000 km w przypadku normalnego użytkowania pojazdu oraz co 5 000 km w przypadku samochodów sportowych. Pierwszą kontrolę zbieżności kół można przeprowadzić całkowicie samodzielnie: wystarczy zdjąć ręce z kierownicy i przejechać kilkadziesiąt metrów po prostej i płaskiej drodze, sprawdzając, czy pojazd porusza się po linii prostej. „Ściąganie” samochodu oznacza konieczność jak najszybszego skontaktowania się ze specjalistą.


Zawory do kół

Wraz z oponami należy wymienić także zawory. Podczas jazdy są one poddawane znacznym obciążeniom, które w dłuższej perspektywie mogą spowodować ich uszkodzenie. Aby zapobiec ewentualnym problemom, należy regularnie sprawdzać ich stan.


Wybór właściwych opon w zależności od pory roku

Jazda na oponach zimowych latem powoduje gwałtowne zwiększenie zużycia paliwa i może prowadzić do szybszego zużywania się bieżnika. Z tego względu tak istotne jest używanie opon odpowiednich do pory roku. Zwykle zaleca się ich wymianę dwa razy w roku. Jeśli nie jest to możliwe, dobrym rozwiązaniem jest wybór opon całorocznych.

Jazda na oponach letnich zimą również wiąże się z dużym ryzykiem, gdyż grozi utratą przyczepności. Co więcej, opona letnia używana w trakcie mroźnej zimy może bardzo szybko ulec uszkodzeniu. Opony letnie nie są przystosowane do jazdy w niskiej temperaturze ze względu na zastosowaną w nich mieszankę – pod wpływem niskiej temperatury bieżnik opony staje się sztywny i traci swoje oryginalne parametry, co nie tylko zmniejsza przyczepność, ale także naraża oponę na ryzyko rozerwania i łuszczenia się.

W takich sytuacjach może nawet dojść do unieważnienia gwarancji – używanie niewłaściwego ogumienia może zostać potraktowane jako równoznaczne z niewłaściwym użytkowaniem pojazdu, co oznacza, że wszelkie ewentualne uszkodzenia nie będą objęte gwarancją. Do uszkodzenia bieżnika może dojść również gdy nie ma śniegu, wystarczy że temperatura na zewnątrz będzie bardzo niska.

Trzeba również pamiętać, że chociaż do utraty przyczepności dochodzi najczęściej w warunkach zaśnieżonej nawierzchni, podobne skutki może mieć jazda na śliskiej nawierzchni podczas deszczu.

Podsumowując, opony są kluczowym elementem pojazdu z punktu widzenia bezpieczeństwa. Należy o nie odpowiednio dbać i regularnie sprawdzać ich stan.


WSKAZÓWKI I PORADY MOTRIO


OPONY

Opony odgrywają kluczową rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa za kierownicą, ponieważ stanowią jedyny punkt styku pojazdu z nawierzchnią drogi. Ulegają stopniowemu zużyciu wraz z upływem czasu i przejechanymi kilometrami. Na ich stan mają również wpływ warunki nawierzchni oraz indywidualny styl jazdy każdego kierowcy.


NASZA RADA

Należy regularnie kontrolować ciśnienie powietrza w oponach oraz głębokość bieżnika. Przewidziana przez europejskie przepisy wartość graniczna wysokości bieżnika, przy której opona musi zostać wymieniona wynosi 1,6 mm.

Jeżeli często korzystasz z samochodu, a dodatkowo użytkujesz go w mieście, gdzie następuje przyspieszona degradacja opon, odwiedź jeden z punktów MOTRIO, gdzie nasi specjaliści przeprowadzą kontrolę wzrokową opon i sprawdzą głębokość bieżnika. Aby opony były bezpieczne należy je wymieniać co 40 000 km lub co 5 lat.


Nowa opona Fairway MOTRIO jest produkowana w Europie, zapewnia bezpieczną jazdę w każdych warunkach pogodowych i jest dostępna w trzech wersjach:

Letnia - Zimowa - Całoroczna


Główne cechy opony Fairway MOTRIO:

· 51 dostępnych numerów katalogowych

- Przyjazna dla środowiska: niskie zużycie paliwa i niskie opory toczenia

- Średnica felgi: od 13 do 20 cali,


Umów się na wizytę w najbliższym serwisie MOTRIO, wystarczy kilka kliknięć!

Filtry
Wszystkie opcje
Klimatyzacja
Akumulator
Układ hamulcowy
Zlecenie nietypowe
Diagnostyka elektroniczna
Pasek lub łańcuch rozrządu
Serwis pojazdu
Pióra wycieraczek
Opony
Amortyzatory
Badanie techniczne pojazdu
AdBlue
Pojazdy hybrydowe i elektryczne
Olej i filtr
Świece zapłonowe